lördag 19 juni 2010

Keyword Taggen värdelöst för din SERP

Jag har många gånger förr och faktiskt ganska månger nyligen fått flera frågor om meta keyword taggen och dess betydelse.

I ett inlägg tidigare tog jag upp den stora betydelsen av titeln på dina sidor och hur bra effekt en bra utvald titel har. Nu måste jag tyvärr kanske göra er som lägger tid på keyword taggen besvikna och säga att den nästan helt är värdelöst. Det finns naturligtvist flera sökmotorer som är viktiga för traffiken som kommer till våra hemsidor, men den allra viktigaste vilket alla vet är Google, som står för 90% av sökningarna just i Sverige. Alla som sökoptimerar sina hemsidor gör det just för att ranka så högt som möjligt på Google och just Google tar ingen hänsyn till keyword taggen. Det sa iallafall en av Googles anställda som just bemöter frågor som denna. Se video nedan.




Det var just denna fråga som jag tänkte klargöra för er webmasters som var lite osäkra på detta. Jag rekommenderar dock att om ni till exempel jobbar med CMS baserade hemsidor, kanske installera en plugin som automatiskt genererar meta keywords för era sidor, då de kan hjälpa till i rankningen på andra sökmoterer, även fast de inte har lika stor betydelse.

/TSE Team

2 kommentarer:

  1. Jag vill dock minnas att Yahoo! och Bing fortfarande bryr sig om den.

    /Nabil - http://nabillionaire.se

    SvaraRadera
  2. Sökmotoroptimering, SEO, Digital Marknadsföring inklusive Online PR (ePR) - Nordic eMarketing

    Nordic eMarketing har över tio års erfarenhet av marknadsföring på Internet och sökmotoroptimering. Nordic eMarketing är partnerföretag med Yahoo Web Analytics, marknadens erkänt bästa verktyg för webbanalys. Distribution av pressmeddelanden online är en viktig del i våra digitala marknadsstrategier.
    http://www.nordicemarketing.com/se/

    SvaraRadera

Lägg gärna en kommentar och diskutera i formuläret nedan.