söndag 13 juni 2010

Domännamets betydelse för rankning i sökmotorerna

Allt mer och mer webmasters där ute har börjat lägga mer arbete på att hitta den bästa domännamnet för deras hemsidor och det blir allt mer hårdare. I dagens marknad så är de flesta domännamn upptagna och du ska känna dig stolt om du hittar en kort och fin domännamn den här tiden.

Anledning till ett bra domännamn är att det kan påverka din rankning i sökmotorerna på ett oerhört bra sätt. Om du till exempel sökoptimerar din hemsida för sökordet skor så är det oerhört bra att ha domänet www.skor.se. Detta för att om någon söker på just det sökordet så matchar det ditt domännamn och Google antar då att någon kanske försöker hitta din hemsida via ditt domännamn och ger dig ett högre position än en annan hemsida som optimerar sin sig för sökordet "skor" men har domännamnet www.exempel.se.

Detta sätt att optimera sin hemsida med har varit väldigt omdiskuterat på nätet då flera webmasters har uppnått väldigt bra resultat genom denna metod. Jag personligen har uppnått bra resultat med mina små hemsidor då jag matchat mitt domännamn med det exakta versionen av det sökord jag optimerar min hemsida för. Detta har ibland till och med lett till top 10 position på Google efter några dagar, så detta kan vara till en stor advantage när ni ska göra en hemsida. Tänk noga på domännamnet för det är oerhört viktigt.

/TSE Team

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lägg gärna en kommentar och diskutera i formuläret nedan.